Valsts policija īsteno informatīvi izglītojošu drošības kampaņu “Nedalies ar svešinieku!”, aicinot iedzīvotājus būt īpaši uzmanīgiem internetā. Kampaņas mērķis ir vērst iedzīvotāju uzmanību uz dažādiem drošības riskiem, tostarp daloties ar personīga rakstura saturu dažādās digitālajās informācijas apmaiņas vietnēs.
Internetu regulāri izmanto vidēji 80 % jeb 1,3 miljoni Latvijas iedzīvotāju, liecina “Kantar TNS Latvia Digital” pētījums par Latvijas iedzīvotāju interneta patēriņa paradumiem 2018. gada pavasarī. Tas nozīmē, ka vidēji 4 no 5 iedzīvotājiem ik dienu var saskarties ar kādu no drošības riskiem internetā – vieglprātīgi attiecoties pret savu personīgo datu drošību, nepietiekami rūpējoties par norēķinu karšu datiem, savām parolēm vai naivi uzticoties svešiniekiem internetā.
Ints Ķuzis, Valsts policijas priekšnieks skaidro: “Ņemot vērā moderno tehnoloģiju patēriņa pieaugumu, Valsts policija kibernoziegumu apkarošanu ir izvirzījusi par vienu no prioritātēm. Katru gadu arvien vairāk tiek domāts par iedzīvotāju informēšanu un izglītošanu, ka arī stiprināta policijas materiāli tehniskā bāze un apmācīti izmeklētāji. Valsts policija ir izveidojusi mobilo lietotni “Mana drošība”, kur ikviens var informēt policiju par iespējamiem pārkāpumiem internetā.”
Kampaņas “Nedalies ar svešinieku!” ietvaros Valsts policija veica eksperimentu sociālajos medijos, izveidojot viltus profilu vienā no populārākajiem sociālajiem tīkliem, lai noskaidrotu iedzīvotāju paradumus un uzvedību, saskaroties ar potenciālu ļaunprātību digitālajā vidē. Eksperimentā gūts apstiprinājums tam, ka iedzīvotāji viegli uzticas svešiniekiem – sūta privātu informāciju un nepārliecinās, vai cilvēks, ar kuru sazinās interneta vietnē, ir tas, par ko uzdodas. Papildus veiktajam eksperimentam, izveidoti vairāki video klipi, kuros apskatītas tipiskākās kibernoziegumu situācijas.
Dmitrijs Homenko, Valsts policijas Kibernoziegumu apkarošanas nodaļas priekšnieks norāda: “Sociālie tīkli mūsdienās interneta lietotājiem rada pseido drošības sajūtu – mums šķiet, ka internetā esam neredzami. Valsts policijas veiktais eksperiments parādīja, ka sabiedrība kopumā nepievērš uzmanību savu datu drošībai internetā. Jāteic, ka vīrieši sociālajos tīklos ir neapdomīgāki, uzķeroties uz skaistām bildēm un neiedziļinoties, kas ir otrpus ekrānam. Ar šo kampaņu mēs aicinām, darbojoties virtuālajā vidē, ievērot tos pašus principus, kurus ievērojam arī ikdienas dzīvē. Nedalies ar informāciju un datiem, kurus nestāstītu svešiniekiem uz ielas, jo svešinieks internetā ne vienmēr var būt draugs.”
“Mūsu ikdiena vairs nav iedomājama bez dažādu tehnoloģiju izmantošanas. Tās ļauj būt ātri un ērti sasniedzamiem, ātri apmainīties ar jaunākajām ziņām un uzzināt aktuālo. Taču nereti tas ietver arī dažādu risku, kas saistīti ar datu drošību un iespējamu informācijas ļaunprātīgu izmantošanu. Iedzīvotājiem ir jāapzinās riski saistībā ar informācijas publicēšanu sociālajos tīklos un citās platformās, jo ne vienmēr to, ko izvietojam publiskai apskatīšanai sociālajos tīklos vai personiskās sarakstēs, mēs būtu gatavi izlikt apskatei reālā dzīvē. Katram pašam ir jāizvērtē iespējamie riski,” uzsver Dace Caica, psihoterapeite, procesu atkarību speciāliste.
Kampaņa norisināsies 2018. gada oktobrī – novembrī. Tās ietvaros Valsts policija skaidros dažādus drošības riskus un rīcību ar tiem saskaroties, aicinot iedzīvotājus rūpēties par savu kiberhigiēnu.
Kampaņa tiek īstenota par ES Iekšējā drošības fonda projekta “Valsts policijas kapacitātes pilnveidošana ar augsto tehnoloģiju palīdzību izdarīto noziedzīgo nodarījumu prevencijā un apkarošanā” līdzekļiem.