24. janvārī viesnīcā Islande Hotel Riga norisinājās BiSMART gada grandiozākais pasākums – BiSMART forums 2019, kas tika veltīts tēmai “Nākotnes biznesa tehnoloģijas”. Tajā nozaru eksperti dalījās ar saviem viedokļiem, pieredzes stāstiem un prognozēm par to, kādas biznesa tehnoloģijas ir aktuālas šobrīd, kādi ir to sagādātie izaicinājumi un kā tos atrisināt viedā un pārdomātā veidā.
Ar globālās ekonomikas tendencēm un prognozēm 2019. gadam Latvijai, Eiropai un pasaulei iepazīstināja ekonomists, Stockholm School of Economics Ekonomikas departamenta vadītājs Mortens Hansens. Viņš sniedza ieskatu dažos Latvijas ekonomisko situāciju ietekmējošos rādītājos, piemēram, bezdarbs, darba tirgus un ekonomiskā izaugsme. Tāpat tika minēti vairāki politiskās pasaules notikumi, problēmas un to ietekme uz ekonomisko izaugsmi. Runājot par to, kādu iespaidu procesi politikā atstāj uz Latvijas ekonomisko izaugsmi, ekonomists norādīja, ka tie pārāk dziļas pēdas Latvijas ekonomikā neatstās, taču to pašu nevarētu teikt par dažām citām Eiropas un pasaules valstīm.
Kā mainās klientu pieredze un kas to ietekmē? Nākotnes scenārijus klientu servisu attīstībā ieskicēja Genesys/ Adventus Solutions risinājumu un konsultāciju direktors Regis Mace. Runājot par klientu servisu nākotni, viņš norādīja – aizvien svarīgāki kļūst skaidri definēti ieguvumi – to var panākt ar biznesa tehnoloģijām; klientu uzticību kļūst aizvien sarežģītāk nopelnīt, jādomā par datu drošību; produktu radīšanā par centrālo elementu kļūst klientu pieredze. R. Mace uzsvēra, ka telefona zvani joprojām ir dominējošais saziņas veids klientu apkalpošanā. Tas, savukārt, liecina par to, ka digitālā pieredze vēl nav attīstījusies tādā pakāpē, kādā tai jābūt. Tika pastāstīts arī par galvenajiem izaicinājumiem klientu servisā un kā tos gudri pārvarēt, izmantojot, piemēram, mašīnmācīšanos un mākslīgo intelektu.
Par pārdošanas automatizāciju 21.gadsimtā un kā stiprināt klienta lojalitāti pret uzņēmumu, pastāstīja Mailigen dibinātājs un izpilddirektors Jānis Rozenblats. Viņš atklāja, ka lielākā problēma pārdošanā ir tāda, ka uzņēmumi fokusējas uz klientu piesaistīšanu un pirmreizējo pārdošanu. Tas, uz ko vajadzētu virzīties, ir attiecību būvēšana ar klientu, veicinot ilgtermiņa lojalitāti virzienā uz atkārtotu pārdošanu – uzsvēra Mailigen vadītājs. Viņš pastāstīja sīkāk par pārdošanas automatizāciju, kas darbojas kā ziņu piegādāšana klientam konkrētā brīdī un konkrētā vietā, lai mudinātu viņu klienta dzīves ciklā kustēties tālāk. To konkrētāk var panākt ar trim e-pastu sērijām – iepazīstināšanas, izglītojošā un atgūšanas sēriju.
Tehnoloģiju jomas vadītājs uzņēmumā Cisco Finland & Baltics Janne Tagstrom savu prezentāciju veltīja nākotnes datu tīkliem. Pirms atklāt to, kā datu tīkli varētu izskatīties un funkcionēt nākotnē, viņš pastāstīja par to, kā tie izskatās šodien, ar kādiem izaicinājumiem nākas saskarties laikā, kad datu patēriņš aug neiedomājamā ātrumā un kādi ir risinājumi, lai datu tīklos justos droši un ērti. Tradicionālo datu tīklu lielākie izaicinājumi, ko novērojuši tieši lietotāji, ir sarežģītā pārvaldība, salīdzinoši lēna problēmu novēršana, kā arī sarežģīts lietotāju segments. J. Tagstrom arī iepazīstināja ar vairākiem Cisco risinājumiem, kas sniedz virkni priekšrocību datu tīklu jomā, piemēram, Cisco Meraki .
Kā būt līderim, izvest darbiniekus cauri šaubu ēnai un savu rīcību balstīt uz taktiku un stratēģiju, atklāja SEB bankas valdes loceklis Kārlis Danēvičs. Savā prezentācijā, izmantojot vairākus piemērus un viedu līderu padomus, viņš pastāstīja, kādam jābūt īstam līderim ne vien vārdos, bet arī darbos. Runājot par līderību tehnoloģiju laikmetā, SEB valdes loceklis minēja SEB bankas piemēru ar robota integrāciju ikdienas darbos un procesos. IT ir vissvarīgākais sistēmiskais punkts jebkurā modernā organizācijā – uzsvēra Kārlis Danēvičs. Runājot par sadarbošanās noteikumiem uzņēmumā, SEB valdes loceklis uzsvēra, ka svarīgi ir panākt to maģiju, kad cilvēki viens otram uzticas un spēj sadarboties.
Ar digitālo transformāciju un gudras tehnoloģiju ieviešanas priekšrocībām iepazīstināja PricewaterhouseCoopers biznesa konsultāciju vadītājs Miķelis Bendiks. Viņš pastāstīja par digitālo transformāciju vairāku nozaru ieskatā un norādīja, ka uzņēmumos to ir salīdzinoši grūtāk ieviest nekā individuāli. Tāpat tika uzsvērti vairāki iemesli, kas kavē uzņēmuma digitālo transformāciju. Viens no tiem – tehnoloģiju sarežģītā integrācija uzņēmuma ikdienā. Tomēr nedrīkst arī aizmirst, ka tehnoloģiju ieviešana nav pašmērķis, un tās jāievieš atkarībā no vajadzībām. Nobeigumā PwC biznesa konsultāciju direktors sniedza padomu – gatavībai nākotnes izaicinājumiem nepieciešams izkopt pamatprasmes darbā ar klientiem un darbiniekiem.
AS “Sadales tīkls” valdes locekle Baiba Priedīte skatītājus iepazīstināja ar četriem AS “Sadales tīkls” digitālās transformācijas pieredzes stāstiem. Visos šajos stāstos tika akcentēta gudra un pārdomāta tehnoloģiju ieviešana, kas vērsta arī uz klientu vajadzību apmierināšanu un ērtāku pakalpojumu sniegšanu. B. Priedīte iepazīstināja ar pieredzi viedā elektroenerģijas skaitītāja, tīkla vadības, vienotas dispečeru sistēmas un klientu servisa digitālajā transformācijā. Tāpat tika pastāstīts par Sadales tīkla plāniem digitālajai augšupejai šim gadam un kā tie ietekmēs uzņēmuma klientus.
Kādas ir tendences biznesa tehnoloģiju jomā un ko no tā visa izvēlēties gudram un uz izaugsmi vērstam uzņēmumam, pastāstīja SAP Latvia vadītājs Ainārs Bemberis. Lai saprastu, cik patiesībā tālu esam tikuši tehnoloģiju attīstībā, SAP Latvia vadītājs ieskicēja galvenos tehnoloģiskos sasniegumus gadu gaitā, to transformāciju līdz mūsdienām un kā tie varētu izskatīties nākotnē. Tika īsumā pastāstīts par dažām, mūsu dzīvi visvairāk ietekmējošām tehnoloģijām – mākslīgo intelektu, mākoņpakalpojumiem, robotiem, mašīnmācīšanos. A.Bemberis norādīja, ka visādā ziņā tehnoloģijas padara cilvēka dzīvi vienkāršāku un aicināja digitalizēt to, kas vēl nav digitalizēts, un tādā veidā dzīvi padarīt vienkāršāku.
Kādas ir informācijas drošības tendences 2019. gadā un kādiem šīs nozares sagādātajiem izaicinājumiem jāgatavojas laikus, atklāja Corporate Solutions pārstāvis Kaspars Veģeris. Viņš pastāstīja par tādām aktuālām tēmām kā vispārīgā datu aizsardzības regula (GDPR) un ar to saistītajiem pirmajiem lielajiem sodiem. Tāpat aizvien lielāka uzmanība informācijas drošībā būtu jāpievērš pikšķerēšanas uzbrukumiem – uz lietotāju mērķētiem uzbrukumiem. Šeit K. Veģeris piebilda, ka uzņēmumiem ir ļoti svarīgi apmācīt darbiniekus datu drošībā, jo – neapmācīts lietotājs ir lielākais drauds uzņēmumiem – viena darbinieka kļūda var apdraudēt visu uzņēmumu.
Par pieredzes e-komerciju un to, kādas iespējas tehnoloģijas ir pavērušas tirdzniecībai internetā, pastāstīja Dentsu Aegis Network Latvia izpilddirektors Māris Naglis. Viņš minēja vairākus piemērus, kas pierāda to, ka virtuālā un paplašinātā realitāte var būt efektīvs veids, kā pārdot preces internetā. Viens no uzņēmumiem, kurš e-komercijā pielieto šādas tehnoloģijas, ir Amazon . Tur gan virtuālā, gan paplašinātā realitāte tiek izmantota klientu piesaistei, piemēram, auto tirdzniecībā un produktu atpazīšanā. Runājot par spēju un drosmi iet aizvien tālāk digitālo risinājumu izmantojamībā, Dentsu Aegis Network Latvia izpilddirektors uzsvēra, ka – viss slēpjas radošumā. Zaudēs tie, kas baidās no sarežģītības un kas nav gatavi investēt.