“Škoda Vagonka” aicina “Pasažieru vilcienu” pieprasīt no visiem konkursa dalībniekiem, tostarp arī no Spānijas ražotāja “Patentes Talgo S.L.” (“Talgo”) informāciju pa konkrētiem vilcienu modeļiem, kuri atbilst konkursa noteikumiem un šobrīd ir ekspluatācijā, un attiecīgajiem tirgiem, kuros šie vilcienu modeļi tiek izmantoti. “Mēs aicinām “Talgo” publicēt precīzus parametrus vilcienam, kas ir piedāvāts “Pasažieru vilciena” izsludinātajā piepilsētas elektrovilcienu konkursā, un norādīt, kuros tirgos šis vilciens tiek izmantots,” uzsver “Škoda Vagonka” biznesa attīstības direktors Romāns Sorkins.
Pēc “Škoda Vagonka” rīcībā esošās informācijas “Talgo” nekad nav saražojis nevienu EMU (“Electric Multiple Unit”) jeb piepilsētas elektrovilcienu, līdz ar to šī uzņēmuma spriedumi par elektroenerģijas patēriņu ne tikai nav jāņem vērā, bet vispār būtu jāizskata “Talgo” atbilstība kvalifikācijai.
“Škoda Vagonka” atgādina, ka iepirkumā ietverta prasība, ka kandidātiem pēdējo piecu gadu laikā līdz pieteikumu iesniegšanas brīdim ir jābūt nodevušiem ekspluatācijā vismaz desmit piepilsētas pasažieru elektrovilcienus, kuri atbilst nolikumā minētajām tehniskajām prasībām.
“Škoda Vagonka” norāda, ka līdzīgi gadījumi Eiropas Savienībā vilcienu iepirkumos ir bijuši. Piemēram, pērn notikušajā Varšavas metro vilcienu piegādes konkursā viens no pretendentiem – vācu kompānija “Siemens” – pati nopublicēja šādu informāciju, un arī “Škoda Vagonka” ir gatava to izdarīt.
Čehijas uzņēmums uzskata, ka šādā veidā no dienaskārtības tiktu noņemta neauglīgā diskusija par elektroenerģijas patēriņu iepirkumā piedāvātajiem vilcieniem. “Talgo” iepriekš pauda uzskatu, ka Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) ir noteicis jaunus energoefektivitātes patēriņa vērtēšanas kritērijus, iekļaujot rekuperāciju, kas “Pasažieru vilcienam” ir jāņem vērā, vērtējot iepirkuma dalībnieku piedāvājumus. Šādi kritēriji iepriekš nebija paredzēti iepirkuma noteikumos, un atbilstoši neviens no iepirkuma dalībniekiem šos kritērijus nebija iekļāvis piedāvājumā. Izņēmums bija “Škoda Vagonka”, kas vienīgie iesniedza trīs dažādus elektroenerģijas patēriņa rādītājus, tostarp elektroenerģijas patēriņa rādītāju, kas atbilst IUB jaunizvirzītajiem nosacījumiem.
“Mēs esam viens no lielākajiem vilcienu elektroaprīkojuma ražotājiem pasaulē ar nopietnu pieredzi. Mūsu aprīkojumu izmanto “Bombardier”, “General Electric”, “Caterpillar”, “Hyundai Rotem” un citi ražotāji. “Škoda Vagonka” ražotie piepilsētas elektrovilcieni jau šobrīd tiek ekspluatēti virknē Eiropas valstu, un tādējādi iepirkumu komisijai būtu iespējas realitātē pārliecināties par esošu vilcienu ekspluatācijas izdevumiem. Mums ir ilglaicīga pieredze gan, uzturot un ekspluatējot “Škoda Panter” vilcienus, kuri piedāvāti Latvijas tirgum, gan arī divstāvu elektrovilcienus un daudzus citus produktus. Atšķirībā no “Talgo” pieredzes, “Škoda Vagonka” vienmēr ir izmantojusi pašu izstrādātus un ražotus elektriskos dzinējus un vilces sistēmas”, piebilda Sorkins.
Tāpat Sorkins atgādina, ka iepirkuma nosacījumi paredz būtiskas soda sankcijas par elektroenerģijas pārtēriņu, līdz ar to Latvijas pasažieru pārvadātājs nekādi nevar palikt zaudētājos.
Tāpat “Škoda Vagonka” izsaka gandarījumu par Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) uzsākto iepirkumu dokumentu izpētes procesu.
“Iepirkumu komisija ne tikai atļāva kvalificēties pretendentam, kurš, mūsuprāt, nolikumam pēc būtības neatbilst, bet, arī ļāva veikt būtiskas izmaiņas piedāvājumā pēc tā iesniegšanas, mainot piedāvāto vilcienu vagonu skaitu, kā arī sākotnēji voluntāri mainīja “Škoda Vagonka” piedāvājuma parametrus, kas sākotnēji mainīja konkursa uzvarētāju,” teikts “Škoda Vagonka” paziņojumā.
“Škoda Vagonka” uzskata, ka iepirkuma komisija ar šādu rīcību, iespējams, ir izrādījusi nevienlīdzīgu attieksmi pret visiem konkursa dalībniekiem un īpašu labvēlību pret vienu no pretendentiem – “Talgo”.
Līdz ar to “Škoda Vagonka” cer uz vispusīgu un objektīvu KNAB darbu, lai šo jautājumu noskaidrotu pēc būtības un gadījumā, ja ir noticis noziedzīgs nodarījums – uzsāktu attiecīgās izmeklēšanas darbības.
Aģentūra LETA jau ziņoja, ka par tiesībām piegādāt 32 jaunus elektrovilcienus sacentās četri pretendenti – “Talgo”, Šveices kompānijas “Stadler” Polijas meitasuzņēmums, Spānijas “Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles” (CAF) un “Škoda Vagonka”. “Pasažieru vilciens” par uzvarētāju elektrovilcienu iegādes iepirkumā atzina “Talgo”, kura piedāvātā līgumcena bija 225 303 262 eiro. Taču divi iepirkuma dalībnieki – “Škoda Vagonka” un CAF iesniedza Iepirkumu uzraudzības birojā sūdzības par sarunu procedūru.
Izskatot sūdzības, IUB aizliedza “Pasažieru vilcienam” slēgt līgumu ar “Talgo” par elektrovilcienu piegādi, savukārt, atkārtoti izvērtējot jauno elektrovilcienu iepirkumā iesniegtos piedāvājumus, “Pasažieru vilciens” nolēma iegādāties vilcienus no “Škoda Vagonka”, kura piedāvātā līgumcena ir 241,888 miljoni eiro.
Kompānijas vadība skaidroja, ka iepirkuma konkursā uzvarētājs mainīts, jo “Pasažieru vilciens” ņēma vērā IUB ieteikumus par to, ka jāizvērtē cita elektroenerģijas cena. Pārvērtējot vilcienu izmaksas dzīves ciklā, izdevīgākais piedāvājums bija “Škoda Vagonka”. “Talgo” piedāvātā cena bija lētāka, taču vilcienu apkopes un uzturēšanas izmaksas 35 gadu ciklā “Škoda Vagonka” bija mazākas, līdz ar to mazākas arī kopējās izmaksas.
“Talgo” ir iesniedzis sūdzību IUB par “Pasažieru vilciena” elektrovilcienu iepirkumu. Tāpat “Talgo” vērsās Administratīvajā tiesā par IUB lēmumu un pēc tam arī pašā IUB, pārsūdzot iepirkuma rezultātus.
“Talgo” iepriekš, atsaucoties uz nozares ekspertu veikto “Škoda” piedāvājumu analīzi, norādīja, ka “Škoda” piedāvājumā minētie dati nav īstenojami, bet piedāvātais tehniskais risinājums nespēj nodrošināt tādu elektroenerģijas patēriņa un uzturēšanas izmaksu samazinājumu, kāds tika norādīts uzņēmuma piedāvājumā.
“Pasažieru vilciens” ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no “Latvijas dzelzceļa” veiktajām funkcijām. Iepriekš “Pasažieru vilciens” 100% bija “Latvijas dzelzceļa” meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.