2. oktobrī Latvijā bāzētā zemo cenu aviokompānija Primera Air paziņoja par tās darbības izbeigšanu. Pasažieri par šo notikumu netika iepriekš brīdināti, tādēļ daudzi palikuši neziņā, kā rīkoties un pie kā vērsties pēc informācijas.
Lidojumu kompensāciju pieprasījuma uzņēmuma “Skycop” eksperti informē, ka balstoties uz regulu ES 261/2004, aviokompānijas bankrots ir situācija, kad kompensāciju par atceltajiem lidojumiem pasažieri nevar saņemt, taču pastāv iespēja atgūt par aviobiļeti iztērēto naudu, kā arī atrast alternatīvu lidojumu.
Lai arī Primera Air bankrots ir ietekmējis 0,0084% no visiem aviopasažieriem, tas tomēr ir plaši izskanējis un sagādājis neērtības daudziem ceļotājiem. Lai netiktu būtiski mainīti pasažieru plānotie lidojumi, talkā nākušas citas aviokompānijas, kas piedāvā alternatīvus lidojumus ar īpašu atlaidi. Norwegian ir nācis klajā ar paziņojumu, ka ir gatavi piedāvāt izdevīgus lidojumus, ja pasažieri sazināsies ar viņiem tuvāko divu nedēļu laikā un spēs uzrādīt Primera Air lidojuma pirkuma dokumentus. Lidojumus ir iespējams meklēt pašiem, bet ātri un ērti var palīdzēt arī tūrisma aģentūras, kas piemeklēs izdevīgāko lidojumu.
Lai arī pieprasīt kompensāciju par zaudējumiem, kas radušies atcelto lidojumu dēļ, nav iespējams, pastāv trīs veidi, kā atgūt par biļetēm jau iztērēto naudu:
Ja esi izmantojis kredītkarti – Tie pasažieri, kuri iegādājās aviobiļetes, izmantojot kredītkarti, var lūgt kredītiestādei iesniegt prasību par neizpildītajiem pakalpojumiem, aviokompānijas maksātnespējas dēļ.
Ja esi iegādājies ceļojuma apdrošināšanu – pārbaudi, vai ceļojuma apdrošināšanas polise sedz zaudējumus, kas radušies atcelta vai traucēta ceļojuma gadījumā, kura iemesls ir kompānijas bankrots.
Ja esi izmantojis tūroperatora pakalpojumus – Starptautiskai Gaisa transporta asociācija nodrošina norēķinu servisu starp aviokompānijām (BSP) un ceļojumu aģentiem, ar kura palīdzību pastāv iespēja vienoties par līdzekļu atgriešanu, aviokompānijas bankrota dēļ. Viss ir atkarīgs no vietējās maksātnespējas administrēšanas likumdošanas, taču jebkurā gadījumā pasažieriem ir ieteicams vērsties pie sava ceļojuma aģenta, lai noskaidrotu par iespēju atgriezt naudu par iegādāto biļeti.
Atsevišķās nozarēs, piemēram, apdrošināšanas nozarē, tiek veidoti fondi, lai nodrošinātu nepieciešamo izmaksu segšanu kompānijas bankrota gadījumā. Avionozarē šāda fonda nav un kā vēsta Starptautiskā Gaisa transporta asociācija, risinājums būtu sarežģīts un neefektīvs, jo problēma neesot tik būtiska – aviokompāniju bankroti ir rets notikums un laika posmā no 2011. līdz 2020. gadam kopā vien 0,07% cilvēku varētu tikt ietekmēti aviokompāniju maksātnespējas dēļ.